27آوریل 2022 - در سطح جهان، شیوع دیابت نوع 2 (T2DM) در حال افزایش است. مطالعه‌ای که در 26 آوریل در مجله دسترسی آزاد PLOS Medicine توسط ماریسا میرالدو در دانشکده بازرگانی کالج امپریال، لندن، بریتانیا و همکارانش منتشر شد، نشان می‌دهد که زندگی در نزدیکی رستوران‌های فست فود خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

محیط های غذایی بر رژیم غذایی و چاقی تأثیر می گذارند - دو عامل خطر برای دیابت نوع 2.با این حال، رابطه ی بین محیط های غذایی و رژیم غذایی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​به خوبی درک نشده است. برای بررسی ارتباط بین تراکم و نزدیکی به مراکز غذایی سالم و ناسالم با ابتلا به دیابت، محققان داده‌های سلامت مقطعی را با بررسی‌های نقشه‌برداری محیطی برای ۱۲۱۶۷نفر که در بنگلادش و سری‌لانکا از سال ۲۰۱۸تا ۲۰۲۰زندگی می‌کردند، مرتبط کردند. آنها تاریخچه تشخیص دیابت و سطح قند خون ناشتا را از ساکنان مناطق شهری و روستایی جمع آوری نمودند. سپس محققان محیط غذایی را نقشه برداری کردند و داده ها را در مورد مکان و انواع خرده فروشان مواد غذایی در 300 متری خانه هر شرکت کننده جمع آوری کرده و هر نوع محل فروش غذا را به عنوان سالم یا ناسالم طبقه بندی نمودند.

آنها دریافتند که تراکم بیشتر فروشگاه های فست فود در نزدیکی خانه افراد، با افزایش 8 درصدی احتمال تشخیص دیابت در آنها مرتبط است. وجود حداقل یک خرده فروشی فست فود در مجاورت خانه با 2.14 میلی گرم در دسی لیتر افزایش قند خون همراه بود. علاوه بر این، زنان و افراد پردرآمد بیشتر احتمال دارد که سطح قند خون بالاتری داشته باشند. این مطالعه به دلیل عوامل متعدد دارای محدودیتهایی بود، از جمله داده‌های خود گزارش‌شده در مورد تشخیص دیابت. در این مطالعه همچنین رژیم غذایی واقعی شرکت کنندگان که ممکن است با رژیم غذایی بومی آنها تفاوت زیادی داشته باشد و ممکن است توسط سایر متغیرهای مرتبط با دیابت تحت تاثیر قرار گیرد، در نظر گرفته نشد. محققان تاکید کردند که به مطالعات بیشتری در آینده برای تأیید و گسترش چگونگی تأثیر محیط های غذایی بر رژیم غذایی و سلامت افراد نیاز دارند.

نویسندگان اظهار داشتند: نتایج ما نشان می دهد که مداخلاتی که محیط زیست افراد را هدف قرار می دهند ممکن است در پیشگیری از دیابت موثر باشند، با این حال، ناهمگونی اثرات یافت شده در تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که ممکن است به مداخلات خاص تری نیاز باشد. زیرا مداخلات مشابه برای همه محیط های ساخت بشر، به نتایج بهبود یافته ای منتهی نشده اند و ما به تحقیقات بیشتری در آینده برای ارزیابی اینکه کدام مداخلات محیط غذایی می تواند نتایج دیابت را در این منطقه جغرافیایی و جمعیت آن بهبود بخشد، نیاز داریم.

میرالدو، گفت: در جنوب آسیا، دیابت از هر 11 بزرگسال 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث 747000 مرگ قابل پیشگیری در سال می شود. تحقیقات ما نشان می دهد که زندگی در مجاورت حداقل یک فست فود با افزایش 16 درصدی در احتمال تشخیص دیابت مرتبط است. با توجه به اینکه پیش بینی می شود تعداد افراد مبتلا به دیابت در آسیای جنوب شرقی تا سال 2030 به 113 میلیون نفر برسد، ضروری است که شرکت ها و خرده فروشان مواد غذایی و نوشیدنی، برنامه های پایداری خود را برای ترویج رژیم های غذایی بهتر و پیشگیری از دیابت افزایش دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220427/Living-near-fast-food-outlets-in-South-Asia-associated-with-increased-risk-of-Type-2-diabetes.aspx